ΣΤΟ 4Ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ (Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2002, Ώρα 19.30, Ξενοδοχείο Caravel) ΘΕΜΑ ΟΜΙΛΙΑΣ "Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ ΣΕ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ"
Κυρίες και Κύριοι, Η προστασία και η βελτίωση της υγείας του πληθυσμού αποτελούσε, αποτελεί και θα αποτελεί και στο μέλλον τη μεγάλη πρόκληση για όλες τις κοινωνίες και όλα τα συστήματα υγεία. Μέσα από τη μακρά ιστορική της διαδρομή η ανθρωπότητα πέτυχε ομολογουμένως εντυπωσιακά αποτελέσματα σ’ αυτό το πεδίο. Οι περισσότεροι δείκτες υγείας παρουσίασαν τα τελευταία εβδομήντα χρόνια εντυπωσιακή βελτίωση. Και αναφέρομαι κυρίως στις ανεπτυγμένες χώρες, μεταξύ των οποίων και η δική μας. Να αναφέρω δύο μόνο νούμερα. Κατά την περίοδο 1931-1935 η βρεφική θνησιμότητα ήταν στη χώρα μας 122‰ (τοις χιλίοις) και η θνησιμότητα αθροιστικά από πνευμονία, διάρροια, εντερίτιδα, γρίπη και ελονοσία έφτανε τους 519 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους. Σήμερα η βρεφική θνησιμότητα έχει πέσει κάτω από το 6‰ (τοις χιλίοις), ενώ η θνησιμότητα από όλα μαζί τα λοιμώδη νοσήματα είναι αθροιστικά μικρότερη από 0,5 θανάτους ανά 100.000 ετησίως. Παρόλα αυτά, εάν μπορούσαμε να προσδιορίσουμε τους παράγοντες εκείνους που συνέβαλαν στη πρόοδο αυτή, θα βλέπαμε ότι η συμβολή των υπηρεσιών υγείας αυτών καθαυτών, ήταν και συνεχίζει να είναι σχετικά μικρή. Αντίθετα, ο χώρος της Δημόσιας Υγείας και της Πρόληψης είχαν καθοριστική συμμετοχή στην προάσπιση της υγείας των πολιτών. Να θυμίσω μόνο τον καταλυτικό ρόλο των εμβολίων στην εξάλειψη επιδημικών νοσημάτων όπως η ευλογιά, η ελονοσία και η φυματίωση. Η υγεία είναι ένα φαινόμενο σύνθετο και μια κατάσταση πολυπαραγοντική. Ένα φαινόμενο που καθορίζεται κυρίως από τη συμπεριφορά μας, από το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, από βιολογικούς παράγοντες και μόλις κατά 10-20% από τις υπηρεσίες υγείας και τα υγειονομικά συστήματα. Είναι λοιπόν προφανές ότι για να έχουμε υψηλό επίπεδο υγείας, δεν φτάνει να έχουμε μόνο σύγχρονες και αποτελεσματικές υπηρεσίες υγειονομικής φροντίδας και περίθαλψης. Πρέπει επιπλέον οι ατομικές μας συμπεριφορές, αλλά και οι πολιτικές και οι δράσεις που υλοποιούνται σε όλα τα επίπεδα και σε όλους τους τομείς να «παράγουν υγεία». Η για να το πω διαφορετικά, οι πολιτικές που στοχεύουν στη διατήρηση ή τη βελτίωση του επιπέδου υγείας του πληθυσμού δεν πρέπει να εξαντλούνται μόνο στις προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών υγείας. Γιατί ακόμα και σ’ εκείνη την ιδανική κατάσταση που όλα τα προβλήματα του συστήματος υγείας επιλύονταν «ως δια μαγείας», αυτό από μόνο του δεν θα ήταν αρκετό για την εξασφάλιση ενός υψηλού επιπέδου υγείας στον πληθυσμό, εάν οι άλλες πολιτικές αλλά και οι προσωπικές μας συμπεριφορές παρέμεναν αμετάβλητες. Αυτή όμως είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση, με πολλές παραμέτρους και ακόμη περισσότερες διαστάσεις, που αφορά όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής και τον καθένα από εμάς ξεχωριστά, δεν είναι όμως της ώρας. Παραμένει πάντως ζητούμενο το πώς και πότε θα διαμορφώσουμε και στη χώρα μας μια πραγματικά εθνική πολιτική για την υγεία και όχι για την αρρώστια. Αυτό θα σήμαινε ότι ο διάλογος που κάνουμε και οι πολιτικές και δράσεις που επιχειρούμε στην υγεία, θα επικεντρώνονταν σ’ εκείνους τους παράγοντες που πραγματικά καθορίζουν το επίπεδο υγείας της κοινωνίας. Αντίστοιχα πρέπει να αξιολογούμε τα προβλήματα με βάση την πραγματική τους επίδραση στην υγεία. Μόνο τότε οι διαμαρτυρίες που εκφράζουμε και οι πιέσεις που ασκούμε δεν θα εξαντλούνται στα προβλήματα και τις ελλείψεις των νοσοκομείων μας, αλλά θα επεκτείνονται και σε άλλους πολύ σημαντικότερους παράγοντες υγείας. Και αναφέρομαι για παράδειγμα στον έλεγχο του καπνίσματος, στη βελτίωση της οδικής μας συμπεριφοράς ή ακόμα σ’ αυτό που επιχειρεί τον τελευταίο καιρό ο φίλος υπουργός υγείας της Γαλλίας, ο Μπερνάρ Κουσνέρ, να περιορίσει δηλαδή σταδιακά το αλάτι στα βιομηχανικά τρόφιμα. Τέτοιου είδους παρεμβάσεις είναι βέβαιο ότι μπορούν να αποδώσουν πολλαπλάσια θετικά αποτελέσματα στην υγεία του πληθυσμού, απ’ ότι όλες μαζί οι πολιτικές βελτίωσης των υπηρεσιών υγείας. Φαίνεται όμως ότι πρώτα απ’ όλα εμείς οι πολιτικοί πέφτουμε στην παγίδα του «άμεσου και ορατού αποτελέσματος», αυτού που περιμένει και θέλει να δει ο πολίτης.
Κυρίες και Κύριοι, Θέλησα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες από τις σκέψεις μου, πριν αναφερθώ στην προσπάθεια που κάνουμε τον τελευταίο καιρό για να βελτιώσουμε και να εκσυγχρονίσουμε τις Υπηρεσίες του ΕΣΥ, και να ανασυγκροτήσουμε εκείνες της Δημόσιας Υγείας.
Για τον εκσυγχρονισμό του ΕΣΥ και τη μεταρρύθμιση που επιχειρούμε έχω μιλήσει πολλές φορές τον τελευταίο καιρό. Θέλω να προσθέσω μόνο ότι με την πρωτοβάθμια φροντίδα και τον προσωπικό γιατρό φιλοδοξούμε να δώσουμε μια περισσότερο ολιστική προσέγγιση στην υγεία, με περισσότερα στοιχεία πρόληψης και αγωγής υγείας. Γιατί το υγειονομικό μας σύστημα είναι σήμερα πλήρως προσανατολισμένο στην αντιμετώπιση της αρρώστιας και λιγότερο στην πρόληψη, την αγωγή υγείας και την υγειονομική διαφώτιση. Για τη μεταρρύθμιση στις υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας το σχετικό το σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται σε τελική επεξεργασία και θα περάσει σύντομα από την κυβερνητική επιτροπή, αμέσως μετά τη συζήτηση με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους φορείς. Θεωρώ ότι ανασυγκροτεί ένα τομέα, ο οποίος σήμερα είναι κατακερματισμένος και πλήρως απαξιωμένος. Ένας τομέας που ονομάζεται έτσι κατ’ επίφαση και όπου το ουσιαστικό περιεχόμενο της Δημόσιας Υγείας εξανεμίζεται μέσα στη μεγάλη γραφειοκρατία και την απλή και τυπική διεκπεραίωση εγγράφων. Πρόθεσή μας είναι με το νομοσχέδιο να αντιμετωπίσουμε όλα τα θέματα και όλα προβλήματα, με στόχο η χώρα να αποκτήσει ολοκληρωμένες και καλά δομημένες υπηρεσίας Δημόσιας Υγείας σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο. Είναι γνωστό ότι οι υπηρεσίες δημόσιας υγείας παρέχονται σήμερα από πληθώρα φορέων και διευθύνσεων, με σημαντικές επικαλύψεις αρμοδιοτήτων και πλήρη απουσία συντονισμού. Όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό που καλείται σήμερα να απαντήσει ικανοποιητικά στις ανάγκες και τα προβλήματα της δημόσιας υγείας, η κατάσταση είναι πραγματικά προβληματική. Η πραγματικά ισχνή παρουσία του κράτους και του Υπουργείου Υγείας στο χώρο της Δημόσιας Υγείας συνοδεύεται από την έλλειψη οιασδήποτε θεσμοθετημένης εποπτείας και ελέγχου των άλλων υπηρεσιών από το Υπουργείο Υγείας. Μέσα σ’ αυτό το θολό τοπίο το Υπουργείο αγωνίζεται να εγγυηθεί τη Δημόσια Υγεία. Γι’ αυτό και τις περισσότερες φορές τα αποτελέσματα είναι μάλλον φτωχά. Και αναφέρομαι σε σημαντικούς τομείς και δραστηριότητες της δημόσιας υγείας όπως είναι:
Κυρίες και Κύριοι, φίλες και φίλοι, Οι περισσότεροι από εσάς γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα τα προβλήματα της δημόσιας υγείας στη χώρα μας. Προβλήματα που χρειάζονται άμεση αντιμετώπιση. Οι προτεραιότητες λοιπόν που πρέπει να αντιμετωπιστούν με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο για τη Δημόσια Υγεία είναι:
Όλα αυτά εξειδικεύονται σε άρθρα στο σχετικό νομοσχέδιο. Δεν θεωρώ σκόπιμο να αναφερθώ αυτή τη στιγμή σε λεπτομέρειες, πριν το νομοσχέδιο συζητηθεί με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους εμπλεκόμενους φορείς. Σε κάθε περίπτωση είμαστε ανοικτοί σε εποικοδομητικά σχόλια, σε κριτικές παρατηρήσεις και σε εναλλακτικές και ρεαλιστικές προτάσεις. Κύριες και Κύριοι, Επιτρέψτε μου τελειώνοντας να συνδέσω την προσπάθεια ανασυγκρότησης των υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας με δύο ακόμη θέματα.
Ακόμη, κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας, το πρώτο εξάμηνο του 2003, θα επιδιώξουμε την ανάδειξη και συζήτηση προβλημάτων δημόσιας υγείας. Ένα τέτοιο για παράδειγμα θα μπορούσε να είναι η υγεία των μεταναστών από τρίτες χώρες, που ζουν νόμιμα ή παράνομα στις χώρες της Ε.Ε. Κλείνοντας θέλω να υπογραμμίσω το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας στις προσπάθειες του Υπουργείου σε όλα τα επίπεδα. Ο ρόλος της αυτός παραμένει σημαντικός και στο καινούργιο τοπίο της Δημόσιας Υγείας που δημιουργείται με τη μεταρρύθμιση. Γιατί θέλουμε να συνεχίσει να προσφέρει στους τομείς της εκπαίδευσης, της έρευνας, της οργάνωσης και της διοίκηση των υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας. Γνωρίζετε ότι στη μεταρρυθμιστική μας προσπάθεια οι απόφοιτοι της ΕΣΔΥ αποτέλεσαν τη μεγάλη δεξαμενή άντλησης στελεχιακού δυναμικού για τις ανάγκες του συστήματος. Αυτό θα συνεχιστεί και στο μέλλον. Και με την ευκαιρία αυτή σας ανακοινώνω ότι το Υπουργείο έχει αποδεχθεί την υπ’ αριθμό 90/18.2.2002 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους με την οποία λύνεται οριστικά το θέμα της ισοτιμίας των πτυχίων της ΕΣΔΥ. Από σήμερα οι υπάλληλοι του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ, απόφοιτοι της ΕΣΔΥ, που κατέχουν μεταπτυχιακό τίτλο ειδίκευσης διαρκείας ενός έτους, δικαιούνται του επιδόματος μεταπτυχιακών σπουδών. Θέλω να ευχαριστήσω την Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας και την Οργανωτική Επιτροπή για την ευκαιρία που μου προσφέρατε να αναφερθώ στα θέματα της Δημόσιας Υγείας και να κλείσω ουσιαστικά τις εργασίες του συνεδρίου σας. Να ευχαριστήσω τέλος όλους εσάς που με ακούσατε. |
|