ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΑΡΓΥΡΟ
Κύριε Παπαδόπουλε η ολυμπιακή γιορτή ολοκληρώθηκε. Η ευφορία των πολιτών συνεχίζεται. Το κόστος των αγώνων είναι επένδυση ή θα αποτελέσει δημοσιονομικό βραχνά τα επόμενα χρόνια;
Η κατά τρόπο θετικό εκπλήρωση της μεγάλης υποχρέωσης της χώρας να οργανώσει επιτυχημένους Ολυμπιακούς Αγώνες φυσικά και ευφορία στους πολίτες αυτού του τόπου δημιούργησε, αλλά κυρίως απέδειξε ότι μια μικρή χώρα μπορεί να φέρει σε πέρας ένα πάρα πολύ μεγάλο εγχείρημα. Γίνεται μεγάλη συζήτηση τώρα για το κόστος των αγώνων, σίγουρα όμως το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας δεν συνδέεται με το δημοσιονομικό κόστος της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων, είναι ανεξάρτητο θέμα το οποίο απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, κάτι το οποίο επισημαίνω με συνέπεια εδώ και πολλά χρόνια.
Πιστεύετε ότι πρέπει να υπάρξει μία διακομματική πρόταση για την αξιοποίηση της εικόνας, του κύρους και των υποδομών που αποκτήθηκαν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες; Γιατί η κυβέρνηση δεν προχώρησε σε εξεταστική επιτροπή για τις χρηματοδοτήσεις και το ντόπινγκ;
Η αξιοποίηση της εικόνας της χώρας σημαίνει στη πράξη αξιοποίηση ενός κεφαλαίου και μιας προστιθέμενης αξίας για τα επόμενα χρόνια. Το εθνικό αυτό κεφάλαιο δεν μπορεί να είναι προϊόν προσωπικών πολιτικών συλλήψεων, αλλά πρέπει να είναι καταστάλαγμα ουσιαστικών προτάσεων μετά από μια ουσιαστική δημόσια συζήτηση η οποία θα πρέπει να απλωθεί σε όλη την επικράτεια. Το τελικό προϊόν σαφώς θέλει τη στήριξη των απόψεων πολλών οι οποίοι ενδιαφέρονται για μια θετική αξιοποίηση. Γι’ αυτό και η σύσταση διακομματικής επιτροπής κινείται μέσα σε αυτό το πλαίσιο. Τώρα, για τα θέματα της φαρμακοδιέγερσης και για τον τρόπο που επέλεξε η κυβέρνηση, γι’ αυτό βεβαίως θα πρέπει κανείς να απευθύνει το ερώτημα στους ίδιους.
Ο Σεπτέμβριος παραδοσιακά είναι ο μήνας της ΔΕΘ. Τι περιμένετε από τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού; Πρέπει να δοθούν παροχές ή πρέπει να ακολουθηθεί μια πολιτική λιτότητας όπως είχε προαναγγείλει ο κ. Μητσοτάκης;
Το πρόβλημα με τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ έχει να κάνει με ένα κορυφαίο ζήτημα. Και αυτό συμπυκνώνεται στο εάν η Κυβέρνηση φανεί ότι αποφάσισε να κυβερνήσει, ή θα συνεχίσει μια ποπολίστικη πολιτική, μία πολιτική αγοράς πολιτικού χρόνου, ή της απλής διεκπεραίωσης των πραγμάτων που βεβαίως δεν είναι τίποτε άλλο παρά μετέωρα βήματα στο κενό. Θα δώσουνε για πρώτη φορά στίγμα και ελπίζω, για την προοπτική του τόπου, να αποκαλυφθεί για πρώτη φορά ότι έχουνε σχέδιο για τη χώρα. Φοβούμαι ότι δεν έχουν. Αλλά θα είναι για μένα προσωπικά, αλλά και για όλο τον ελληνικό λαό, μια ευχάριστη διάψευση την οποία τόσο σε επίπεδο χώρας, όσο και σε διεθνές επίπεδο, περιμένουν όλοι τις ανακοινώσεις στη ΔΕΘ.
Θέτετε και ένα δεύτερο ερώτημα, αν θα πρέπει να δοθούν παροχές ή να ακολουθηθεί πολιτική λιτότητας. Αυτά είναι ψευδοδιλλήματα, είναι προϊόντα μιας λαϊκίστικης αντίληψης η οποία έχει εμφυλοχωρίσει με τον πιο διαλυτικό τρόπο στο πολιτικό σύστημα στη χώρα μας, γεγονός που καθυποτάσσει κάθε έννοια ορθολογισμού. Ξέρετε ότι στην δική μου προσωπική φιλοσοφία, οι παροχές για υφαρπαγή ψήφων ή συμπάθειας δεν συνάδουν. Απ’ την άλλη μεριά, το μίγμα της οικονομικής πολιτικής να είναι τέτοιο που να διασφαλίζει τους αδύναμους και να δημιουργεί προϋποθέσεις για εναλλακτικές προτάσεις ανάπτυξης της χώρας. Τα άλλα είναι απλουστεύσεις οι οποίες δεν έχουν απολύτως κανένα νόημα. Η αντίληψη του νοικοκυριού δεν σημαίνει λιτότητα, όπως επίσης και οι άκρατες παροχές δεν σημαίνουν φιλολαϊκή πολιτική.
Παρότι η προηγούμενη κυβέρνηση υπολόγιζε το έλλειμμα πολύ χαμηλότερα φαίνεται ότι τους τελευταίους μήνες ξέφυγε από το ψυχολογικό όριο του 3% του ΑΕΠ. Αυτή η καθυστέρηση αντανακλά ολιγωρία στην άσκηση οικονομικής πολιτικής;
Το όριο του 3% στο ΑΕΠ, του ελλείματος δεν είναι ψυχολογικό. Είναι ένα πραγματικό στοιχείο που μέσα στη διεθνή συγκυρία ασκεί τις επιδράσεις του. Το θέμα είναι ότι πρέπει τα ζητήματα της δημοσιονομικής πολιτικής να αντιμετωπίζονται με ιδιαίτερη υπευθυνότητα και δεν μπορεί η κυβέρνηση αποφεύγοντας μια δημοσιονομική διαχείριση στη κατεύθυνση του ορθολογισμού να ολοκληρώνει τη παρέμβαση για τη πολιτική της καταλογίζοντας ευθύνες στο ΠΑΣΟΚ και να συνεχίζει να λειτουργεί ως κυβερνώσα αντιπολίτευση. Το μήνυμα στις αγορές δεν είναι υπεύθυνο.
Ποιες είναι οι προτάσεις για την οικονομία από το ΠΑΣΟΚ; Πιστεύετε ότι θα πρέπει να ανοίξουν τα μεγάλα θέματα του ασφαλιστικού και των εργασιακών σχέσεων;
Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για την οικονομία θα προέλθουνε από μια εποικοδομητική συζήτηση η οποία δεν πρέπει να κλείσει ποτέ, αλλά εν πάσει περιπτώσει τουλάχιστον στο περίγραμμά της θα δοθεί κατά την εξέλιξη του προσυνεδριακού διαλόγου όπως επίσης και για όλο το φάσμα των πολιτικών θέσεων, γιατί δεν υπάρχουν αυτόνομα περιβάλλοντα, υπάρχουν αλληλοεπηρεαζόμενες σχέσεις με συνολικές παρεμβάσεις για την κοινωνία. Και επ’αυτού δεν θα ήθελα να προτρέξω.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ανακοίνωσε τη σύνθεση του νέου οργάνου για τον πολιτικό σχεδιασμό, του οποίου ήσασταν ένας από τους εισηγητές του. Γιατί ήταν απαραίτητο αυτό το όργανο και πόσο επηρεάζει το γεγονός ότι έμειναν εκτός κορυφαία στελέχη όπως ο κ. Ευάγγ. Βενιζέλος και ο κ. Κώστας Σκανδαλίδης;
Δυστυχώς στην Ελλάδα το πολιτικό κουτσομπολιό περιορίζεται στα θέματα προσώπων γιατί αυτά βολεύουν σήμερα τον τρόπο με τον οποίο τα ΜΜΕ παρεμβαίνουν στην πολιτική ζωή της χώρας. Δεν υπάρχει κανένα νέο όργανο. Υπήρχε η αυτονόητη ανάγκη ενός εβδομαδιαίου πολιτικού σχεδιασμού και το συντονιστικό συμβούλιο απλώς προσδιορίστηκε με τη συμμετοχή και συγκεκριμένων θεσμικών εκπροσωπήσεων. Δεν κατάλαβα ποτέ μου γιατί δημιουργούνται μείζονα πολιτικά ζητήματα για πράγματα τα οποία είναι αυτονόητα και καθημερινά. Τα πολιτικά ζητήματα της χώρας είναι άλλα. Βεβαίως στα όποια όργανα πολιτικού σχεδιασμού, και αυτά είναι πολλά μέσα στο ΠΑΣΟΚ, θα συμμετέχουν όλα τα κορυφαία στελέχη, όπως πρέπει να συμμετέχουν και μάλιστα χωρίς να αποκλείεται και κανένας.
Η εικόνα του κόμματος δεν είναι η καλύτερη έξι μήνες μετά τις εκλογές. Τι πρέπει να γίνει ώστε όλες οι εσωκομματικές έριδες να μην θολώνουν την αντιπολιτευτική τακτική του ΠΑΣΟΚ;
Κοιτάξτε, η εικόνα του κόμματος είναι λογικό αυτή την ώρα να μην είναι σταθεροποιημένη όταν υφίστασαι μια ήττα η οποία είναι νωπή. Τώρα είμαστε σε μία πορεία ανασυγκρότησης που θα περάσει πάρα πολλά στάδια και πολιτικούς σταθμούς προετοιμασίας μιας αξιόπιστης πολιτικής δύναμης που ούτως ή άλλως αντιπροσωπεύει το 41% του ελληνικού λαού. Να υπενθυμίσω εδώ ότι είναι σε ποσοστά το μεγαλύτερο σοσιαλιστικό κόμμα της Ευρώπης, παρά το γεγονός ότι ήρθε δεύτερο.
Κυβέρνηση και αντιπολίτευση αναζητούν συναίνεση για την προεδρική εκλογή. Υπάρχουν προσωπικότητες στο συντηρητικό χώρο που θα μπορούσε να στηρίξει το ΠΑΣΟΚ;
Το θέμα της προεδρικής εκλογής θα αποδείξει αν υπάρχει θεσμική ευθύνη σε όλο το πολιτικό σύστημα. Το ΠΑΣΟΚ έδειξε το δρόμο αυτής της ευθύνης και με τις επιλογές του σημερινού Προέδρου της Δημοκρατίας και βεβαίως με την όλη συζήτηση κατά τη διάρκεια της αναθεώρησης του Συντάγματος. Αυτό βεβαίως σημαίνει ότι την πρωτοβουλία και την μεγαλύτερη ευθύνη την έχει η κυβέρνηση, η οποία θα πρέπει να δείξει όχι δείγματα απλά, αλλά αποδείξεις άσκησης αυτής της ευθύνης.
|