Εφημερίδα «KΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» 

Κυριακή  22/7/2001

 

«ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΜΕ ΣΗΜΙΤΗ»

 

Πρωτοβουλίες «που θα βγάλουν τη χώρα από την κρίση και όχι εύκολες λύσεις» προτείνει με συνέντευξή του στην «Κ.Ε.» ο Αλέκος Παπαδόπουλος ζητώντας από τον Πρωθυπουργό στην βάση αυτή να προχωρήσει σε συμφωνίες με τα κορυφαία στελέχη και όχι «σε συμφωνίες μοιράσματος της εξουσίας».

§ Ο υπουργός Υγείας καλεί τα κορυφαία στελέχη να μην ασκούν προσωπικές πολιτικές και δεν κρύβει την ενόχληση για την κριτική που ασκείται «με γενικολογίες, αοριστολογίες, εσωκομματικούς, δημοσιοσχετισμούς».

§ Για το συνέδριο, πιστεύει ότι πρέπει να ισχύσει το «όλοι μαζί», με αυτοσυγκράτηση απ’ όλους, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο, εάν το συνέδριο εξελιχθεί σε προσωπική υπόθεση του καθενός, ο ίδιος να μην θέσει ούτε καν υποψηφιότητα για την ΚΕ.

§ Όσον αφορά την οικονομία, τονίζει ότι δεν πρέπει να υπάρχει μακαριότητα, και καταδικάζει όσους για την ευκολία του «φραπέ», όπως λεει, συγκρατούν κυβερνήσεις…

§ Ο ίδιος πάντως δηλώνει ότι δεν επιθυμεί να επιστρέψει στο οικονομικό επιτελείο σε ενδεχόμενο ανασχηματισμό και προτιμά να παραμείνει στο υπουργείο Υγείας.

ΕΡ. : Το συνέδριο εξαγγέλθηκε. Είστε ο μοναδικός που στήριξε την επιλογή του Πρωθυπουργού εξαρχής. Πόσο δικαιωμένος αισθάνεστε;

Απ.: H πορεία προς το συνέδριο είναι διπλής κατεύθυνσης : Πρώτον, αφορά την πορεία του κόμματος και δεύτερον, την κυβέρνηση. Όσον αφορά την πορεία του κόμματος πρέπει να αναπτυχθούν λογικές οι οποίες να συντείνουν σε μια μεγάλη επιβεβαίωση ότι το ΠΑΣΟΚ είναι ένα κόμμα που έχει το βαρύ χρέος να εκσυγχρονίσει την ελληνική κοινωνία και να την εντάξει στη χωρία των σύγχρονων κρατών, συμφωνώντας πάνω σε ιδεολογικές και πολιτικές βάσεις, αλλά με αναφορές στο μέλλον και όχι με αναζητήσεις στο παρελθόν, που πολλές φορές ενσκήπτουν μέχρι και την εποχή του Ιμπραήμ…Παρόλα αυτά δυστυχώς διαπιστώνω ότι ημέρα με την ημέρα συμβαίνει το αντίθετο: Καταδημαγωγείται η ατμόσφαιρα και δίνουμε την εντύπωση ότι ως κόμμα και ως χώρα διολισθαίνουμε σε προηγούμενες δεκαετίες που δεν έχουν να κάνουν με τις σημερινές ανάγκες. Πιστεύω ότι τα κόμματα δεν υπάρχουν υπέρ των συμμετεχόντων σε αυτά, για να ικανοποιήσουν τις προσωπικές ή άλλες φιλοδοξίες, αλλά κρίνονται από την αποτελεσματικότητα να προσφέρουν ευημερία στο λαό. Λυπάμαι που το λέω, αλλά πολλές φορές δημιουργείται στην ατμόσφαιρα ένα αίσθημα αναμονής, ένα αίσθημα αναζήτησης εύκολων λύσεων…Αυτό οδηγεί κεκρυμμένους, μέχρι σήμερα, συντεχνιασμούς να αποθρασύνονται, από τους οποίους, όμως, θα έπρεπε η χώρα να απαλλαγεί το συντομότερο δυνατόν. Δημιουργούν απαιτήσεις, αισθάνονται απόλυτα νομιμοποιημένοι και κυρίως ισχυροί για να επιβάλλουν στην κυβέρνηση τις απαιτήσεις τους. Αυτό είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να μας συμβεί…Γι’ αυτό η κυβέρνηση πρέπει να επιδείξει αντιστάσεις και οι αντιστάσεις αυτές δεν φαίνονται. Λυπάμαι που το λέω, αλλά αυτό είναι η πραγματικότητα.

ΕΡ. : Στην πορεία προς το συνέδριο πολλοί υποστηρίζουν ότι θα έπρεπε να υπάρξει πλαίσιο πολιτικής συμφωνίας, με εγγύηση του πρωθυπουργού. Και αυτό σημαίνει και πρωτοβουλίες του πρωθυπουργού προς ορισμένα στελέχη. Συμφωνείτε;

ΑΠ.: Εάν μεν οι πρωτοβουλίες αυτές έχουν να κάνουν με στόχο και άξονα την πολιτική του ΠΑΣΟΚ, συμφωνώ απολύτως. Εάν έχουν να κάνουν με το μοίρασμα της εσωκομματικής εξουσίας, διαφωνώ απολύτως. Και κυρίως, επιτρέψτε μου να επισημάνω, το μελαγχολικό φαινόμενο πολλά από τα κορυφαία στελέχη να εξαγγέλλουν προσωπικές πολιτικές, οι οποίες είναι σε διαφορετική κατεύθυνση από αυτές που έχει ανάγκη ο τόπος. Υπάρχουν γενικολογίες, αοριστολογίες, εύκολα ακούσματα, εσωκομματικός δημοσιοσχετισμός - απίστευτος - για να κολακεύονται συνειδήσεις, λόγοι που δεν έχουνε περιεχόμενο. Παράδειγμα: μιλάμε για αλλαγές σε ορισμένους τομείς της πολιτικής. Συμφωνώ απολύτως, αλλά σε ποια κατεύθυνση; Γίνονται αναφορές σε επιμέρους τομείς της πολιτικής. Καλά θα κάνουν όσοι τις εξαγγέλλουν να δηλώνουν ταυτόχρονα ότι μπορούν και είναι σε θέση να τις ασκήσουν μέσα από κυβερνητικές ευθύνες. Είναι πολύ εύκολα να είναι κανείς σε χώρους όπου δεν έρχεται αντιμέτωπος με τις δυσκολίες του συνταξιούχου, με τον πόνο του αρρώστου, με τα εκρηκτικά θέματα ενδεχομένως της παιδείας, και να εξαγγέλλεις ότι πρέπει να αλλάξουν οι πολιτικές. Πιστεύω ότι πρέπει ο Πρωθυπουργός με τα κορυφαία στελέχη, που είναι καταξιωμένα στην κοινωνία και έχουν μια ιστορική διαδρομή ο καθένας και είναι το κεφάλαιο του κινήματός μας – κακά τα ψέματα – να αναζητήσουν γνήσιες συμφωνίες πάνω στην πορεία της χώρας.

ΕΡ.: Προφανώς ζητάτε από τον πρωθυπουργό να πάρει αυτές τις πρωτοβουλίες.

ΑΠ.: Οι πρωτοβουλίες είναι και του πρωθυπουργού, αλλά πρέπει να υπάρχει ανταπόκριση και από τα στελέχη, ούτως ώστε να αποκτήσει περιεχόμενο το «όλοι μαζί», το οποίο έχει βγει σήμερα στο εμπόριο. Τα συνθήματα περί ενότητας, για να μην είναι κενά περιεχομένου, πρέπει να τα πιστεύουμε αλλά πρέπει να έχουν και ως τελικό στόχο «πώς προωθούν τη χώρα». Αν είναι πως κάνουμε στην προεκλογική περίοδο για να μαζέψουμε ψήφους στο συνέδριο και να ενισχύσουμε ο καθένας τις προσωπικές σχέσεις, εμένα προσωπικά με αφήνει παντελώς αδιάφορο, ψυχρά αδιάφορο και θα το υποδηλώσω με τον δικό μου τρόπο αυτό. Και πολύ πρακτικά, μάλιστα, εάν συνεχιστεί… στην πορεία προς το συνέδριο.

ΕΡ.: Φτάνοντας μέχρι το σημείο, ας πούμε, να μην είστε υποψήφιος στην Κεντρική Επιτροπή, εάν το κλίμα του συνεδρίου είναι αυτό που περιγράφετε;

ΑΠ.: Δεν θέλω να πω τίποτε ακόμη, αλλά νομίζω ότι η συμμετοχή σε μία διαδικασία πολιτική έχει να κάνει με τη δυνατότητα της συλλογικής προσφοράς και μέσα από αυτή τη συλλογική προσφορά αναγνωρίζονται οι δυνατότητες και οι ρόλοι του καθενός. Τότε νομίζω ότι έχει και νόημα η πολιτική.

ΕΡ.: Όταν περιγράφατε τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, τα μέλη της κυβέρνησης που αναφέρονται στην άσκηση κοινωνικής πολιτικής και τους καλούσατε να έρθουν να αναλάβουν εκείνοι, αλλά πήγε το μυαλό μου στον Άκη Τσοχατζόπουλο. Έκανα λάθος;

ΑΠ.: Ειλικρινά, δεν αναφέρομαι ειδικά. Επειδή όμως θα ακουστούν πολλές κορώνες στην πορεία του συνεδρίου, νομίζω ότι πρέπει να υπάρχει μια αυτοσυγκράτηση από όλους μας. Με τον Άκη, επειδή τον αναφέρατε, όπως και με άλλους συντρόφους εγώ συνεργάζομαι στενότατα, τους εκτιμώ βαθύτατα γιατί είναι αποδεδειγμένα ικανοί άνθρωποι. Όμως αναφέρομαι γενικώς σε όλα τα στελέχη που πρέπει να κρίνονται στην μάχη και όχι να μετατρέπονται σε κομματικούς εισαγγελείς. Εγώ προσωπικά δεν θα το επιτρέψω σε κανέναν.

ΕΡ.: Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ πρέπει να διερευνήσει το ενδεχόμενο επίτευξης πολιτικής συμφωνίας όπως το περιγράψατε…

ΑΠ.: Το έχω ξαναπεί και παλιότερα θα το πω και πάλι: Εάν πάμε στο συνέδριο με την λογική των σταυροφόρων για να απελευθερώσουμε τους Αγίους Τόπους και στην πορεία αυτή ο ένας και ο άλλος τραβά τον διαφορετικό του δρόμο, δίνοντας βάρος σε μια επικοινωνιακή προσωπική αγωνία, το πώς θα πάρει κάποια ψήγματα δημοσιότητας και επιβεβαιώσεως, τότε νομίζω ότι το συνέδριο αυτό δεν έχει να προσφέρει ούτε στην παράταξη ούτε στην χώρα. Το κόμμα, ή θα συνεχίσει να είναι ένα κόμμα βαθύτατα μεταρρυθμιστικό ή θα επικυριαρχήσουν δυνάμεις που θέλουν ένα κόμμα στατικό και συντηρητικό, ένα κόμμα αντιμεταρρυθμιστικό. Εάν οδηγηθούμε προς τα εκεί – εγώ το απεύχομαι – τότε νομίζω η παρουσία του ΠΑΣΟΚ στην διακυβέρνηση της χώρας είναι πια προβληματική και πολύ περισσότερο δεν θα είναι και χρήσιμη, άρα οφείλουμε να εγκαταλείψουμε την εξουσία.

ΕΡ.: Συμμερίζεστε την άποψη ορισμένων στελεχών οι οποίοι πρωταγωνίστησαν στη συγκρότηση του πλειοψηφικού ρεύματος του ΠΑΣΟΚ στο συνέδριο του ’96 και του ’99, ότι ο Πρωθυπουργός επιζητά την απόλυτη ενδυνάμωσή του από το συνέδριο για να δημιουργήσει μια νέα ηγετική ομάδα.

ΑΠ.: Κανένας πρωθυπουργός και κανένας ηγέτης δεν μπορεί να δημιουργήσει ηγετικές ομάδες. Ηγετικές ομάδες βγαίνουν και δημιουργούνται από τις υποκειμενικές δυνατότητες των στελεχών και από την ικανότητα να τους εμπιστεύεται η ίδια η κοινωνία και να έχουν ένα κύρος και μια πεποίθηση ότι μπορεί να είναι χρήσιμοι. Δεν ονοματίζονται οι ηγετικές ομάδες και θα ήταν λάθος και του πρωθυπουργού και όλων να πιστεύουν ότι η διασφάλιση κάποιων δεκάδων ψήφων παραπάνω ότι τους έκανε και ηγέτες.

ΕΡ.: Έχει τεθεί το ερώτημα εάν θα έπρεπε το ΠΑΣΟΚ να αλλάξει ηγεσία στο συνέδριο ή πριν από τις εκλογές. Μάλιστα σε αρκετά δημοσιεύματα αναφέρεται ότι ένας πιθανός διάδοχος θα μπορούσε να είναι ο Γ. Παπανδρέου.

ΑΠ.: Κάνετε πάρα πολύ καλά που θέτετε το ερώτημα με ευθύτητα. Αυτά είναι που κουβεντιάζονται σήμερα σε όλη την Ελλάδα και τα θεωρώ κατώτερα των περιστάσεων. Νομίζω ότι δεν κινούνται στον χώρο της πραγματικής πολιτικής αλλά της παραπολιτικής και αυτά κάνουν την μεγαλύτερη ζημιά. Ας γίνει ευθέως αντιληπτό ότι ηγέτης σήμερα του ΠΑΣΟΚ και πρωθυπουργός της χώρας είναι ο Σημίτης. Δεν πρέπει εις την κεφαλήν κανενός να τεθεί ή να συζητείται θέμα αλλαγής της σημερινής ηγεσίας. Αυτό που χρειάζεται είναι να υπάρξει μια συλλογικοποίηση της συμπεριφοράς και των αποφάσεων. Αυτό αφορά όλο το σύστημα και περιλαμβάνει και τον πρωθυπουργό.

ΕΡ.: Το ενδεχόμενο του λεγόμενου «λευκού θανάτου», δηλαδή να είναι ο πρωθυπουργός μοναδικός υποψήφιος για την προεδρία και να έχουμε πάνω από 50% λευκά;

ΑΠ.: Αυτό θα είναι ότι χειρότερο, αλλά δεν το βλέπω…Πρέπει να ξέρουμε ότι στα συνέδρια δεν έρχονται οι αντιπρόσωποι μόνοι τους για να ψηφίσουν. Η βοή σήμερα της κοινωνίας θέλει μια ισχυρή κυβέρνηση, μια αποτελεσματική και στιβαρή κυβέρνηση, που θα προωθεί τα πράγματα με πρωθυπουργό τον Κώστα Σημίτη. Ε!… με αυτή την λογική δεν έχω καμία ανησυχία.

ΕΡ.: Είπατε για στιβαρή κυβέρνηση. Έχετε την αίσθηση ότι ο τόπος θα αποκτήσει μετά το συνέδριο; Έχετε την αίσθηση ότι σήμερα έχουμε στιβαρή κυβέρνηση;

ΑΠ.: Το συνέδριο έχει ως κεντρικό στόχο να επιβεβαιώσει ότι το ΠΑΣΟΚ έχοντας ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της ελληνικής κοινωνίας, μιας κοινωνίας που πρέπει να λειτουργήσει ανταγωνιστικά για να μπορέσει να επιβιώσει, θα αποφασίσει να κυβερνήσει με πειθαρχημένες διαδικασίες και με αποφασιστικότητα. Εάν αυτό δεν βγει ως απόηχος τότε βεβαίως η κυβέρνηση μετά το συνέδριο ίσως κινηθεί μέσα στο σημερινό αμφίβολο και κατά πολλούς ηττημένο κλίμα.

ΕΡ.: Είπατε ότι οι πολιτικές για να υλοποιηθούν απαιτείται μια ισχυρή οικονομία. Η οικονομία είναι στο στόχαστρο σήμερα.

ΑΠ.: Έχω κάνει τρία χρόνια υπουργός Οικονομικών στην πιο δύσκολη περίοδο της νεότερης ιστορίας μας. Μπορώ λοιπόν να διαβεβαιώσω ότι η πρόοδος της ελληνικής οικονομίας στην δεκαετία του ’90 ήταν ιδιαίτερα σημαντική. Εκείνο όμως το οποίο θα πρέπει να προσέξουμε είναι ότι δεν πρέπει να εγκαταλειφθούμε στην μακαριότητα ότι πετύχαμε τους στόχους και ότι τώρα ήρθε η ώρα να «ξεχειλώσουμε» τα πάντα. Δεν υπάρχουν ακόμα στην Ελλάδα σταθερά πεδία, και στο δημοσιονομικό επίπεδο και στο οικονομικό επίπεδο και στο παραγωγικό επίπεδο. Αν η οικονομία τραβήξει έναν δρόμο ορθολογισμού, νομίζω ότι όχι μόνο δεν κινδυνεύουμε αλλά έχουμε όλες τις προϋποθέσεις να πάμε καλά.

ΕΡ: Από πολλές πλευρές έχει τεθεί ως θέμα το πρόβλημα της οικονομίας ίσως να είναι και πολιτικό και γι’ αυτό, σύμφωνα με απόλυτα αξιόπιστες πληροφορίες, κάποιοι είχαν εισηγηθεί στον πρωθυπουργό περιορισμένες αλλαγές στο οικονομικό επιτελείο πριν τον ανασχηματισμό, του Οκτωβρίου.

ΑΠ.: Δεν γνωρίζω αυτές τις εισηγήσεις και δεν μπορώ να σχολιάσω. Τα θέματα των προσώπων βεβαίως στον χώρο της οικονομίας παίζουν ένα πάρα πολύ σημαντικό ρόλο, όμως περισσότερο ρόλο για μένα παίζει η ατμόσφαιρα αυτοπειθαρχίας και κανόνων που πρέπει να επιβάλει κανείς στην λειτουργία της οικονομίας. Και αυτοί οι κανόνες και η ατμόσφαιρα είναι διαταραγμένη και είναι πολύ άδικο, γιατί οι προοπτικές της χώρας είναι σημαντικές.

ΕΡ.: Πολλοί υποστηρίζουν επίσης ότι ο πρωθυπουργός δεν πρέπει να αναμένει, ειδικά στον τομέα της οικονομίας, να κάνει τις όποιες εξαγγελίες το Σεπτέμβριο, αλλά πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες τώρα;

ΑΠ.: Σας το λέω ευθέως, χωρίς διάθεση υπεκφυγής στην ερώτησή σας, ότι αυτά είναι θέματα τα οποία μόνο ο πρωθυπουργός της χώρας μπορεί να εκτιμήσει . Νομίζω ότι δεν πρέπει να καταφεύγουμε στις εύκολες λύσεις του εντυπωσιασμού. Εάν πραγματικά χρειάζονται να γίνουν κάποιες αλλαγές αυτές να γίνουν με έναν ορθολογικό τρόπο, αλλά που να «δένουν» με την προοπτική. Σήμερα ο καθένας έχει και τη δική του άποψη και προσέγγιση για μια κυβέρνηση, από ποιους και ενδεχομένως ποιες τακτικές θα μπορούσε να ακολουθήσει. Στην εποχή μας τα πράγματα είναι πολυσύνθετα για να μπορεί ο καθένας με την ευκολία του «φραπέ» να δίνει απαντήσεις στο πώς πρέπει να συγκροτείται και από ποιους κάποια κυβέρνηση.

ΕΡ.: Αν και μπορώ να αντιληφθώ την απάντηση, οφείλω να σας ρωτήσω: εάν μετά το συνέδριο κληθείτε, θα βλέπατε τον Αλέκο Παπαδόπουλο και πάλι στο οικονομικό επιτελείο;

ΑΠ.: Όχι.

ΕΡ.: Γιατί;

ΑΠ.: Γιατί θέλω να παραμείνω στο Υπουργείο Υγείας! Θέλω να ολοκληρώσω αυτή την βασανιστική προσπάθεια την οποία έχουμε ξεκινήσει, να εξυγιάνουμε τον χώρο της υγείας, ένα χώρο που ταλαιπωρεί τον ελληνικό λαό.

 

ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥΣ ΚΑΙ ΙΚΑ

«Να επιλέξουν δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα»

ΕΡ.: Οι πολίτες ακούνε για μεταρρύθμιση στην υγεία, αλλά μεταρρύθμιση δε βλέπουν. Μήπως τελικά θα απαιτηθούν πολλά χρόνια;

ΑΠ.:Το χρονικό διάστημα των (6) ετών για την εφαρμογή των μέτρων είναι μικρό. Σε όλο τον κόσμο ακόμα και σε κοινωνίες που είναι περισσότερο οργανωμένες από μας- και με λιγότερο «κακομαθημένους» συμμετέχοντες σε αυτά τα συστήματα - οι μεταρρυθμίσεις αυτές έχουν χρονική διάρκεια που προσεγγίζουν τα 10 χρόνια. Έχω πει πολλές φορές ότι διαλέγουμε το δύσκολο δρόμο για να στερεώσουμε ένα σύστημα που θα αντιμετωπίζει τον πολίτη με αξιοπρέπεια.

Θα μπορούσα κι εγώ να επιλέξω τον επικοινωνιακό δρόμο, του ψεύτικου και προσωρινού εντυπωσιασμού, να εισπράξω μπράβο και μετά από λίγες ημέρες να καταρρεύσει και η αξιοπρέπεια του πολίτη να βυθίζεται ακόμη περισσότερο.

Δουλεύουμε συστηματικά και μεθοδικά και με αποφασιστικό τρόπο να χτίσουμε ένα σύστημα υγείας, το οποίο να αντέχει μέσα στο χρόνο και να ικανοποιεί τον πολίτη.

Ωστόσο ζητήματα τα οποία βελτιώνουν την καθημερινότητα και είναι συμβατά με τη μεταρρύθμιση, τα προχωρούμε και όσο περνάει ο καιρός θα γίνονται και περισσότερο αντιληπτά.

ΕΡ.: Ο διοικητής του ΙΚΑ αναφέρει ότι για να παραχωρηθούν οι δομές του Ιδρύματος στο ΕΣΥ θα απαιτηθούν κάποιες προϋποθέσεις…

ΑΠ.: Τα πράγματα είναι απλά και καθαρά: Πέρυσι η κυβέρνηση ενέκρινε το πρόγραμμα “υγεία για τον πολίτη”, που άρχισε να εφαρμόζεται.

Η βασική ρύθμιση είναι η δημιουργία της ενιαίας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, κάτι το οποίο σήμερα δεν υπάρχει. Σήμερα υπάρχουν επτά “υπουργεία υγείας”, όπου το καθένα από αυτά χειρίζεται δημόσια πρωτοβάθμια συστήματα υγείας, τα οποία δεν υπάγονται στο υπουργείο Υγείας . Δεν είναι ενοποιημένα και επικρατεί ένα καθεστώς πλήρους αναρχίας. Κάθε ασφαλιστικός φορέας έχει το δικό του πρωτοβάθμιο σύστημα υγείας.

Ενώ σε όλο τον κόσμο οι ασφαλιστικοί φορείς είναι χρήστες ή αγοραστές υπηρεσιών υγείας, στην Ελλάδα είναι και παραγωγοί υπηρεσιών υγείας.

Αυτό είναι και παράδοξο και τραγελαφικό και οδηγεί οι πολίτες να μην εξυπηρετούνται και βεβαίως να λεηλατείται το δημόσιο χρήμα που αντί να πηγαίνει στους αποδέκτες οι οποίοι είναι οι πολίτες, να πηγαίνει στα διάφορα συστήματα τα οποία λειτουργούν και συνυπάρχουν στην κατακερματισμένη δημόσια Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

Ένας από τους βασικούς φορείς είναι και το ΙΚΑ, το οποίο πολύ καλώς έκανε και συγκρότησε το δικό του πρωτοβάθμιο σύστημα υγείας, το οποίο όμως είναι ξένο προς το υπουργείο Υγείας, καθώς υπάγεται στο υπουργείο Εργασίας. Εξαγγείλαμε ήδη το νέο σύστημα που θα στηρίζεται στον οικογενειακό γιατρό, σε κέντρα υγείας και πολυϊατρεία όλης της χώρας, που θα προέρθουν από τα σημερινά κέντρα υγείας και από τα σημερινά πολυϊατρεία του ΙΚΑ, καθώς και από τα νέου τύπου αστικά κέντρα υγείας τα οποία σταδιακά θα δημιουργούμε. Σε κάθε περιφέρεια, εφόσον εξασφαλίζονται οι υποδομές αυτές, θα προχωρά και η εφαρμογή της ενιαίας δημόσιας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Συνεπώς δεν τίθεται θέμα προϋποθέσεων. Τις προϋποθέσεις αυτές εγώ δεν τις γνωρίζω, γνωρίζω μόνο τις εξαγγελίες οι οποίες υπάρχουν, τους σχεδιασμούς τους οποίους έχουν διερευνήσει οι μικτές επιτροπές των δυο υπουργείων και θα προχωρήσουμε με αποφασιστικότητα σε ένα σύστημα που θα στηρίζεται σε κανόνες και αρχές.

ΕΡ.: Κατά καιρούς βλέπουμε πολιτικούς να προτιμούν τα ιδιωτικά νοσοκομεία και όχι τα δημόσια. Οι πολίτες γιατί να προτιμήσουν το δημόσιο σύστημα ;

ΑΠ. : Το σύστημα υγείας σήμερα έχει προβλήματα τα οποία προσπαθούμε να επιλύσουμε με τη μεταρρύθμιση.

Όμως αυτό το σύστημα έχει προσφέρει πολλά στον ελληνικό λαό. Πρέπει να ανανεωθεί και να αποκτήσει κανόνες και αρχές και κυρίως να διοικηθεί, διότι δυστυχώς όλα αυτά τα χρόνια περιπλανήθηκε σχεδόν αδιοίκητο παρά τις υπερπροσπάθειες των διαφόρων συναδέλφων μου υπουργών. Πιστεύω, πάντως, ότι πολύς κόσμος ενώ έχει τη δυνατότητα να προσφύγει στα ιδιωτικά νοσοκομεία, για λόγους εμπιστοσύνης προτιμά το ΕΣΥ.

ΕΡ.: Εσείς χρησιμοποιείται το ΕΣΥ;

ΑΠ.: Ως υπουργός Υγείας δεν νοσηλεύτηκα ακόμα. Όμως πρόσφατα χωρίς να το πάρετε χαμπάρι εσείς οι δημοσιογράφοι (γέλια…), ένα απόγευμα πήγα και έκανα τις εξετάσεις μου στον Ερυθρό Σταυρό. Και όσες φορές χρειάστηκε να πάω και παλαιότερα για σοβαρά θέματα υγείας μου, αντιμετωπίσθηκα επιτυχώς από το ΕΣΥ.

ΕΡ.: Σε ότι αφορά τους πανεπιστημιακούς, θα εμμείνετε στη θέση σας και θα συνεχίσετε να τους απομακρύνετε εάν εργάζονται και στον ιδιωτικό τομέα;

ΑΠ.: Το θέμα της παράλληλης λειτουργίας σε δημόσιο και ιδιωτικό νοσοκομείο είναι αξιακό θέμα, το οποίο η ελληνική κοινωνία δεν το συζητά, και προβάλλεται ως προκλητικό και ως μη έχον ηθική βάση προκειμένου να συνεχίσει. Ο νόμος που ψήφισε η ελληνική πολιτεία εφαρμόζεται και την ευθύνη της εφαρμογής του την έχουν τα Περιφερειακά Συστήματα Υγείας.

Όσον αφορά στα ιδιωτικά ιατρεία, ο νόμος θα ισχύσει από 1/1/2002 και δεν είναι του παρόντος.

Όσοι επιθυμούν να αφήσουν το δημόσιο νοσοκομείο και να πάνε στον εμπορικό τομέα είναι δικαίωμα τους. Με τα δύο όμως δεν μπορούν να συνυπάρχουν.

ΕΡ.: Με τη μεταρρύθμιση του ΕΣΥ ουσιαστικά αίρεται η μονιμότητα των γιατρών. Υπάρχει περίπτωση να επεκταθεί το μέτρο και σε άλλους κλάδους εργαζομένων στο ΕΣΥ;

ΑΠ.: Όχι, σαφώς όχι. Όμως όποιος έχει καθεστώς μονιμότητας δεν σημαίνει ότι μπορεί να έχει σχέση προσωπικής ασυδοσίας μέσα στο σύστημα.

   Ομιλίες

   Συνεντεύξεις

   Video

   Βουλή

 

Best viewed with:

800 x 600

 

Home