Περιοδικό
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΓΕΙΑΣ
Φεβρουάριος
2001
Το πρόβλημα
του ΕΣΥ είναι η
Νοοτροπία
Για
όλους και για
όλα μιλάει ο
υπουργός
Υγείας Αλ.
Παπαδόπουλος
σε συνέντευξη
που μας
παραχώρησε, για
τη
μεταρρύθμιση
του ΕΣΥ. Παραδέχεται
ότι το
μεγαλύτερο
πρόβλημα που θα
κληθεί να
αντιμετωπίσει
είναι η
κατεστημένη
νοοτροπία των «βολεμένων»
μέσα στο
σύστημα. Δεν
υπόσχεται
θαύματα, αλλά
είναι
αποφασισμένος
να θέσει
επιτέλους
αρχές και
κανόνες,
εξαγγέλοντας 12.000
προσλήψεις ως
το 2003. Ποιο
θεωρεί ότι
είναι το βασικό
του όπλο; Η
πίστη της
κοινής γνώμης
στο πρόσωπό του
που όπως λέει,
λειτουργεί …
μεταφυσικά.
Σχεδιάζετε
να καταργήσετε
τα νοσοκομεία
ως Νομικά
Πρόσωπα,
γεγονός που
αρκετοί
συνδικαλιστές
φοβούνται ότι
δεν
διασφαλίσει
τις οργανικές
θέσεις του
προσωπικού.
Υφίσταται
τέτοιο θέμα;
Τα
νοσοκομεία,
όπως έχουμε
εξαγγείλει, θα
αποτελούν
εφεξής
αποκεντρωμένες
και διοικητικά
αυτοτελείς
μονάδες με δικό
τους οργανισμό
και
προϋπολογισμό.
Θα υπάγονται,
όμως, στο
Νομικό Πρόσωπο
Δημοσίου
Δικαίου, το
οποίο θα
λειτουργεί σε
επίπεδο
περιφέρειας, το
επονομαζόμενο
περιφερειακό
σύστημα υγείας.
Οι οργανικές
θέσεις του
προσωπικού θα
είναι
κατανεμημένες,
όπως και σήμερα,
στα διάφορα
νοσοκομεία.
Ειδικά σε αυτό
το θέμα,
καινοτομία
είναι ότι
υπάρχει η
δυνατότητα
μέσα στα
γεωγραφικά
όρια της
περιφέρειας να
γίνονται
μετακινήσεις
προσωπικού –
όπου θα κριθεί
αναγκαίο –
βεβαίως με
στόχο να
ορθολογικοποιηθεί
η εξυπηρέτηση
των αναγκών
υγείας των
κατοίκων της
περιοχής. Αυτή
θα είναι μία
από τις κύριες
ευθύνες, που θα
αναλάβουν τα
περιφερειακά
συστήματα
υγείας…
Σύμφωνα
με όσα έχετε
εξαγγείλει, τα
ταμεία που δεν
θα δεχθούν να
συμμετέχουν
στον ΟΔΙΠΥ θα
κληθούν να
πληρώσουν τις
υπηρεσίες του
ΕΣΥ σε
υψηλότερες
τιμές. Αυτό
όμως δεν ενέχει
προβλήματα
αντισυνταγματικότητας;
Τα
λεγόμενα «ευγενή
ταμεία» θα
έχουν την
δυνατότητα
είτε να
συμμετέχουν
στον ΟΔΙΠΥ είτε
να μείνουν ως
έχουν. Είναι
σαφές ότι στη
δεύτερη
περίπτωση θα
διαμορφωθεί
ειδικό
τιμολόγιο στα
νοσοκομεία για
όσα ταμεία δεν
θα δεχθούν να
ενταχθούν στον
ΟΔΙΠΥ. Δεν
υπάρχει καμία
απολύτως
αντισυνταγματικότητα
στη ρύθμιση
αυτή.
Έχετε
πει ότι ο ΟΔΙΠΥ
θα εφαρμόσει
σταδιακά
Ενιαίο
Κανονισμό
Παροχών. Τι σημαίνει
αυτό πρακτικά
για τους
ασφαλισμένους;
Στην
ολοκλήρωση του
θεσμού,
πρακτικά
σημαίνει ότι θα
διασφαλιστούν
στο υψηλότερο
δυνατό επίπεδο
οι παροχές
υπηρεσιών
υγείας για τους
ασφαλισμένους
ταμείων, που
είναι μέλη του
ΟΔΙΠΥ. Στόχος
μας είναι
αφενός μεν να
βελτιωθούν οι
παροχές υγείας
προς τους
ασφαλισμένους
και αφετέρου να
εξαλειφθεί η
ανισότητα, που
υπάρχει σήμερα
στις παροχές
υγείας μεταξύ
των ταμείων.
Σκοπός μας
είναι να
υπάρξει,
σταδιακά,
εξομοίωση των
παροχών προς το
βέλτιστο
δυνατό.
Ανακοινώσατε
τη δημιουργία
Σώματος
Επιθεωρητών
Υγείας. Πότε θα
εφαρμοσθεί ο
θεσμός και
ποιος ακριβώς
θα είναι ο
ρόλος των
επιθεωρητών;
Το
σχετικό σχέδιο
νόμου έχει
κατατεθεί στη
νομοπαρασκευαστική
επιτροπή της
Βουλής και
πιθανότατα θα
έχει ψηφιστεί
πολύ σύντομα.
Δεν
πρωτοτυπούμε
με τη
δημιουργία του
σώματος αυτού,
αλλά απλώς
εφαρμόζουμε ό,τι
έχει
δοκιμαστεί με
επιτυχία σε
άλλες χώρες της
Ευρώπης εδώ και
δεκαετίες. Αυτή
τη στιγμή, ο
χώρος της
υγείας, τόσο ο
δημόσιος όσο
και ο ιδιωτικός
τομέας, είναι
παντελώς
ανεξέλεγκτος.
Οι επιθεωρητές
θα κάνουν
τακτικούς
διαχειριστικούς
ελέγχους σε όλο
το φάσμα των
υπηρεσιών
υγείας, ώστε να
διασφαλιστεί η
ποιότητά τους.
Νομίζω πως
είναι ένας
ακρογωνιαίος
λίθος της
μεταρρύθμισης.
Έχει
ανακοινωθεί
ότι οι
υπηρεσίες του
ΙΚΑ θα
ενταχθούν στο
ΕΣΥ. Πως
ακριβώς θα
γίνει αυτό και
τι θα συμβεί με
τις εργασιακές
σχέσεις του
προσωπικού του
ΙΚΑ;
Έχουμε
μία παγκόσμια
πρωτοτυπία.
Έναν
ασφαλιστικό
φορέα, το ΙΚΑ,
που όχι μόνο
κάνει χρήση
υπηρεσιών
υγείας, αλλά
και τις παράγει.
Το μοντέλο αυτό
δεν υπάρχει
πουθενά στον
κόσμο. Θα ήταν
ύψιστη αφέλεια
να πιστέψει
κανείς ότι
μπορεί να
δημιουργηθεί
ένα
ολοκληρωμένο
σύστημα
πρωτοβάθμιας
φροντίδας
υγείας, αν αυτό
δεν
συμπεριελάμβανε
όλες τις
πρωτοβάθμιες
υπηρεσίες.
Σκοπός μας
είναι να
φτιάξουμε ένα
ενιαίο σύστημα
πρωτοβάθμιας
φροντίδας
υγείας, στο
οποίο θα
ενταχθούν τόσο
τα κέντρα
υγείας, που
υπάρχουν
σήμερα, όσο και
τα πολυϊατρεία
του ΙΚΑ, τα
περισσότερα
από τα οποία
είναι σε πολύ
καλή κατάσταση,
αλλά και τα
κέντρα υγείας
αστικού τύπου,
που σκοπεύουμε
να
δημιουργήσουμε.
Σήμερα,
όμως, υπάρχουν
παράπονα για τα
πολυϊατρεία κι
ενώ
εξυπηρετούν
μόνο τους
ασφαλισμένους
του ΙΚΑ…
Το
σύστημα της
πρωτοβάθμιας
φροντίδας
είναι
πολύπλοκο. Γι΄
αυτό, θα
προχωρήσουμε
σταδιακά. Το
πρώτο βήμα
είναι η
χρηματοδότηση
του συστήματος,
που θα αναλάβει
ο Οργανισμός
Διαχείρισης
Πόρων Υγείας.
Το δεύτερο
βήμα θα είναι ο
θεσμός του «προσωπικού
γιατρού», ο
οποίος θα αφορά
όλο τον
πληθυσμό της
χώρας και είναι
ζωτικής
σημασίας. Το
τρίτο και
τελευταίο βήμα
είναι η
δημιουργία του
πλέγματος των
υπηρεσιών με τα
σημερινά
κέντρα υγείας,
τα πολυϊατρεία
και τα κέντρα
αστικού τύπου.
Ποιο
θεωρείται πιο
δύσκολο, να
αναμορφώσετε:
το ΕΣΥ ή την
πρωτοβάθμια
φροντίδα
υγείας;
Πρέπει
να
ξεκαθαρίσουμε
ότι δεν είναι
δυνατόν να
υπάρξει
αποτελεσματικό
και ποιοτικό
ΕΣΥ, χωρίς να
υπάρχει
πρωτοβάθμια
φροντίδα
υγείας. Είναι
αναπόσπαστο
και οργανικό
μέρος του ΕΣΥ.
Απλώς, μέχρι
σήμερα έχει
αναπτυχθεί
μόνο το κομμάτι
του συστήματος
της
δευτεροβάθμιας
και
τριτοβάθμιας
φροντίδας, που
αφορά τα
νοσοκομεία.
Διεθνώς,
γίνεται λόγος
για
ολοκληρωμένα
συστήματα
υγείας. Γι΄
αυτό, εμείς
δίνουμε βάρος
στην
περιφερειακή
ανασυγκρότηση
του ΕΣΥ με τη
δημιουργία των
ΠΕΣΥ, που θα
έχουν την
ευθύνη για την
παροχή
ολοκληρωμένης
φροντίδας σε
κάθε περιοχή.
Πρέπει όλοι να
καταλάβουμε
πως το σύστημα
υγείας δεν
είναι τα
νοσοκομεία.
Αρχίζει με την
πρόληψη και την
προαγωγή
υγείας και
φθάνει στην
τριτοβάθμια
περίθαλψη, που
παρέχεται από
τα νοσοκομεία.
Σήμερα, τι
είναι το ΕΣΥ; Το
υπουργείο
Υγείας, 140
νοσοκομεία, 192
διασκορπισμένα
κέντρα υγείας,
όπου δεν
υπάρχει
απολύτως
κανένας
έλεγχος
παρακολούθηση
ή
προγραμματισμός.
Έχουμε απλώς
μονάδες υγείας,
που δεν
συνδέονται
μεταξύ τους και
σε μεγάλο βαθμό
δεν
αντιστοιχούν
στις ανάγκες
του πληθυσμού.
Στο σημείο αυτό,
το ρόλο
συνεκτικού
αρμού θα παίξει
η σύνταξη του
Υγειονομικού
χάρτη σε κάθε
περιφέρεια. Εδώ
γίνεται μεγάλη
σύγχυση και
πρέπει να
ξεκαθαρίσω ότι
ο χάρτης αυτός
δεν είναι απλώς
μία αποτύπωση
των υπαρχόντων
υπηρεσιών, αλλά
η καταγραφή των
αναγκών υγείας
του πληθυσμού.
Είναι ένα
πολύτιμο
εργαλείο, αφού
με βάση αυτό
μπορεί να γίνει
ορθολογικά η
ανακατανομή
των υπηρεσιών
υγείας, του
προσωπικού και
των
οικονομικών
πόρων. Και το
σημαντικότερο,
με βάση τον
Υγειονομικό
Χάρτη, μπορεί
κανείς να
καθορίσει τις
πολιτικές
προτεραιότητες,
να χαράξει
περιφερειακή
και στη
συνέχεια
εθνική
πολιτική
υγείας.
Ένα
από τα κύρια
προβλήματα
είναι η κακή
κτιριακή
υποδομή των
νοσοκομείων.
Πως σκοπεύετε
να το
αντιμετωπίσετε;
Δεν
με ανησυχεί
καθόλου η
κτιριακή
υποδομή.
Μάλιστα,
είμαστε πάνω
από το μέσο όρο
της Ευρώπης
στην επαρχία.
Αν εξαιρέσει
κανείς
ορισμένα
νοσοκομεία, τα
οποία ήδη
βρίσκονται στο
στάδιο της
βελτίωσης, όπως
είναι του Βόλου,
της Χαλκίδας,
του Κιλκίς κ.ά.,
συνολικά, η
κατάσταση
είναι πολύ καλή.
Το πρόβλημα
εντοπίζεται
στην Αθήνα και
στη
Θεσσαλονίκη.
Αυτή την
περίοδο
μελετάμε το
θέμα κι
επιφυλάσσομαι
μόλις
ολοκληρωθεί η
μελέτη να
ανακοινώσω τις
αποφάσεις. Τα
νοσοκομεία των
2 μεγάλων
αστικών
κέντρων δεν
εξυπηρετούν
μόνο το μισό
πληθυσμό της
χώρας, αλλά
δέχονται και
μεγάλο αριθμό
ασθενών από την
επαρχία…
Βέβαια,
με τη
δημιουργία των
νέων
νοσοκομείων
στην επαρχία
στόχος ήταν να
συγκρατηθούν
οι ασθενείς
στον τόπο
διαμονής τους…
Σ
ένα βαθμό αυτό
έχει γίνει.
Όπως έχω πει
κατ΄ επανάληψη,
τα νέα
νοσοκομεία,
όπως των
Ιωαννίνων, της
Πάτρας, του
Ηρακλείου,
αποτελούν
σημαντικά
αναχώματα. Όμως,
το πρόβλημα
παραμένει. Η
εμπιστοσύνη
των πολιτών
συνδέεται
άμεσα με την
ανάπτυξη των
νέων
νοσοκομείων,
την ποιότητα
των
παρεχόμενων
υπηρεσιών και
κυρίως από το
επίπεδο του
ιατρικού
προσωπικού. Η
κατάσταση δεν
είναι δυνατόν
να αλλάξει από
τη μία μέρα
στην άλλη.
Χρειάζεται
χρόνος για να
αποκτήσουν οι
πολίτες
εμπιστοσύνη
στα τοπικά
νοσοκομεία.
Έχετε
εξαγγείλει τη
συγχώνευση,
κατάργηση ή
αλλαγή χρήσης
κλινικών, ακόμη
και ολόκληρων
νοσοκομείων. Με
ποιο σκεπτικό
θα γίνει αυτό
και αν έχετε
ήδη καταλήξει
σε ορισμένες
τέτοιες
αλλαγές;
Πολλές
από τις
κλινικές που
υπάρχουν
σήμερα, δεν
έχουν
δημιουργηθεί
με κριτήριο την
ικανοποίηση
προσωπικών
αναγκών των
πολιτών, αλλά
την
ικανοποίηση
προσωπικών
αναγκών κι
επιδιώξεων ή εν
πάση
περιπτώσει με
μη ορθολογικό
τρόπο. Η
ενδεχόμενη
συγχώνευση,
κατάργηση ή
αλλαγή χρήσης
θα γίνει μετά
τη σύνταξη του
υγειονομικού
χάρτη σε κάθε
περιφέρεια. Να
σας δώσω ένα
παράδειγμα.
Υπάρχει νομός,
στον οποίο σε
δύο πολύ
κοντινές
πόλεις,
υπάρχουν 2
παιδιατρικές
κλινικές, η
καθεμία από τις
οποίες δεν
είναι πλήρως
ανεπτυγμένη
και συνολικά
δεν μπορούν να
καλύψουν τις
ανάγκες. Με τη
συγχώνευση
τους λοιπόν, θα
δημιουργηθεί
μία ισχυρή
κλινική, που θα
μπορεί να
ανταποκριθεί
στις ανάγκες.
Παρατηρούμε
σε αρκετά
νοσοκομεία,
ορισμένες
κλινικές να
έχουν ράντζα
και άλλες να
έχουν άδεια
κρεβάτια…
Στόχος
μας είναι να
αντιμετωπίσουμε
ακριβώς αυτές
τις
δυσλειτουργίες. Βέβαια,
χρειάζεται
προσεκτική και
συστηματική
μελέτη, πριν
προχωρήσουμε
στις αλλαγές,
αλλά να είστε
βέβαιοι ότι τα
πράγματα θα
αλλάξουν.
Ανακοινώσατε
τη λειτουργία
απογευματινών
ιατρείων στα
νοσοκομεία.
Ποιο θα είναι
το κόστος της
επίσκεψης και
ποιος θα το
καλύπτει; Ο
ασθενής ή ο
ασφαλιστικός
του φορέας; Και
πως θα
εφαρμοστεί ο
θεσμός σε
ορισμένα
νοσοκομεία που
δεν διαθέτουν
τους
απαραίτητους
χώρους;
Πρόκειται
για μία
σημαντική
καινοτομία.
Ασφαλώς,
εναπόκειται
στη βούληση των
ασφαλιστικών
ταμείων αν θα
αναλάβουν το
κόστος. Εκείνο
που έχει αξία
για εμάς είναι
τα νοσοκομεία
να λειτουργούν
όλο το 24ωρο,
εξυπηρετώντας
τους πολίτες.
Δε συμφωνών
μαζί σας ότι
δεν υπάρχουν οι
απαραίτητοι
χώροι. Η
συντριπτική
πλειοψηφία των
νοσοκομείων
έχει χώρους.
Ίσως σε
ορισμένα
νοσοκομεία της
Αθήνας και της
Θεσσαλονίκης,
να υπάρχει
πρόβλημα, που
είναι όμως
καθαρά τεχνικό
και θα το
ξεπεράσουμε…
Ανάμεσα
στις ρυθμίσεις
που έχετε
παρουσιάζει,
δεν υπάρχουν
κίνητρα για
τους
εργαζόμενους,
ώστε να
συνδεθεί η
αποδοτικότητα
με την αμοιβή
του προσωπικού.
Έχετε κάποια
σχέδια προς
αυτή την
κατεύθυνση;
Είναι
αλήθεια πως το
θέμα μας έχει
απασχολήσει
αρκετά. Κίνητρα
χρειάζονται,
αλλά υπάρχει
πρόβλημα με τη
νοοτροπία που
έχουμε στην
Ελλάδα. Στη
χώρα μας, δεν
έχουμε μάθει να
αναγνωρίζουμε
ιεραρχίες και
δυστυχώς η
κατάσταση αυτή
αφορά και τον
ιατρικό κόσμο.
Το γεγονός ότι
είναι
δυσδιάκριτα τα
κριτήρια από
ειδικότητα σε
ειδικότητα μας
κάνει
σκεπτικιστές.
Εξάλλου, το
θέμα δεν έχει
λυθεί ούτε σε
ευρωπαϊκό
επίπεδο. Στόχος
μας είναι να
καθιερώσουμε
κίνητρα, αλλά
είναι πολύ
δύσκολο να
καταλήξει
κανείς στα
μέτρα που θα
συμβάλουν στην
επίτευξη του
στόχου.
Πολλοί
λένε ότι το «γκρίζο»
σημείο των
προτάσεων, που
έχετε
παρουσιάσει,
είναι η έλλειψη
οικονομο-τεχνικής
μελέτης. Πόσο
εκτιμάτε
χονδρικά ότι θα
είναι το κόστος
της
μεταρρύθμισης
και πως αυτό θα
καλυφθεί;
Πράγματι,
το έχω ακούσει.
Είναι εκείνοι,
οι οποίοι
αισθάνονται
αμήχανα γιατί
δεν μπορούν να
αντικρούσουν
κανένα σημείο
της
μεταρρύθμισης
και ψάχνουν να
βρουν
αδυναμίες με
σκοπό να
διατηρήσουν τα
κεκτημένα τους.
Είναι αυτοί που
έχουν βολευτεί
μέσα στη
σημερινή
κατάσταση. Ο
ακριβής
προσδιορισμός
του
οικονομικού
σκέλους της
μεταρρύθμισης
θα προέλθει από
λεπτομερή
μελέτη, η οποία
ήδη έχει
ξεκινήσει. Θέλω
να ρωτήσω όμως
όλους αυτούς τι
τους νοιάζει;
Γιατί τόση
αγωνία; Το πώς
θα καλυφθεί το
κόστος δεν
είναι δουλειά
δική τους. Οι πηγές
χρηματοδότησης
θα είναι τρεις:
Πρώτον, η
εξοικονόμηση
δεκάδων δις δρχ.
από τον
περιορισμό της
σπατάλης στα
νοσοκομεία,
διότι θα
εφαρμοστούν
μηχανισμοί
ελέγχου.
Δεύτερον, ο
τακτικός
προϋπολογισμός,
που θα φανεί
και από φέτος
μάλιστα η
συμβολή του.
Δεν είναι
τυχαίο το
γεγονός της
μαζικής
πρόσληψης 5.000
εργαζομένων
στο ΕΣΥ. Και
τρίτον, η
αξιοποίηση του
Γ΄ Κοινοτικού
Πλαισίου
Στήριξης. Έχουν
γνώση οι
φύλακες.
Τι
είναι εκείνο
που σας
προβληματίζει
περισσότερο
στα πλαίσια
μεταρρύθμισης
του ΕΣΥ και πως
σκοπεύετε να το
αντιμετωπίσετε;
Πολύ
καλή ερώτηση.
Το πρώτο είναι
η νοοτροπία.
Αυτό το σύστημα
έχει προσφέρει
πολλά στον τόπο.
Όμως, έχει
ισορροπήσει σε
πολύ χαμηλό
επίπεδο και
πρέπει πια να
προσαρμοστεί
στα νέα
δεδομένα που
διαμορφώνονται.
Σε αυτό θα
συμβάλει η
μεταρρύθμιση
που
επιχειρούμε.
Ωστόσο, η
νοοτροπία, οι
πρακτικές, οι
συμπεριφορές
των ανθρώπων
που εργάζονται
στο σύστημα, οι
υπόγειες
σχέσεις που
έχουν να κάνουν
με τον ιδιωτικό
τομέα,
δημιουργούν
τεράστια
προβλήματα. Θα
είναι πολύ
δύσκολο οι «βολεμένοι»
μέσα στο
σύστημα να
δουλέψουν μέσα
σε ένα νέο
σύστημα που θα
έχει αρχές και
κανόνες. Επίσης,
αυτό που μας
ανησυχεί είναι
στην
πρωτοβάθμια
φροντίδα
υγείας, γιατί η
σημερινή
κατάσταση
είναι πολύ
άσχημη. Υπάρχει
κατακερματισμός
τρων υπηρεσιών
και κακή
νοοτροπία, όχι
μόνο ατών που
εργάζονται στο
σύστημα, αλλά
και των ίδιων
των
ασφαλισμένων. Η
πρωτοβάθμια
φροντίδα στη
χώρα μας έχει
ταυτιστεί και
στη συνείδηση
του κόσμου με
τη
συνταγογραφία
εξετάσεων και
φαρμάκων. Έτσι,
απορροφώνται
τεράστιοι
πόροι από το
σύστημα, οι
οποίοι θα
μπορούσαν να
αξιοποιηθούν
για τη βελτίωση
της
παρεχόμενης
φροντίδας.
Πότε
πιστεύετε ότι
θα αρχίσουν να
γίνονται
εμφανή στους
πολίτες τα
αποτελέσματα
της
μεταρρύθμισης;
Χρειάζεται
υπομονή.
Ταυτόχρονα,
όμως, με τη
μεταρρύθμιση
έχουμε ένα
πρόγραμμα
άμεσων
παρεμβάσεων.
Έχω ήδη δώσει
οδηγίες στους
προέδρους των
νοσοκομείων, π.χ.
για τη
λειτουργία
ανεξάρτητων
τμημάτων
επειγόντων
περιστατικών
σε ορισμένα
μεγάλα
νοσοκομεία και
μια σειρά
μέτρων για να
βελτιωθεί η
εικόνα που
αποκομίζουν οι
πολίτες όταν
εισέρχονται
στο νοσοκομείο.
Ο κόσμος,
πιστεύω, έχει
κατανοήσει πως
δεν γίνονται
θαύματα από τη
μια μέρα στην
άλλη. Και θέλω
να τονίσω ότι
το μεγαλύτερο
ατού, που έχω
εγώ και οι
συνεργάτες μου,
είναι η ασπίδα
που μας
προσφέρουν οι
πολίτες, οι
οποίοι
επιθυμούν
διακαώς τη λήψη
αυστηρών
μέτρων για να
βελτιωθεί το
ΕΣΥ…
Σχετική
δημοσκόπηση
έδειξε πως πάνω
από τους μισούς
πολίτες
πιστεύουν ότι
μπορείτε να
βελτιώσετε την
κατάσταση…
Ξέρετε,
αυτό
λειτουργεί
μεταφυσικά.
Θέλω να τους
διαβεβαιώσω
πως θα κάνουμε
ό,τι περνά από
το χέρι μας για
να δικαιώσουμε
τις προσδοκίες
τους για
αξιοπρεπείς
υπηρεσίες
υγείας.
ΠΟΥ
ΘΑ ΒΡΕΘΟΥΝ ΟΙ
ΜΑΝΑΤΖΕΡ
Αναγνωρίσατε
ότι σήμερα
υπάρχει
έλλειψη
εξειδικευμένου
προσωπικού σε
θέματα
διοίκησης και
οργάνωσης
υπηρεσιών
υγείας. Επίσης,
εξαγγείλατε
ότι τα
νοσοκομεία θα
διοικούνται
από μάνατζερ.
Στο παρελθόν,
η κυβέρνηση
επεχείρησε να
εφαρμόσει το
θεσμό, χωρίς
όμως
αποτέλεσμα.
Τι
διαφορετικό θα
κάνετε τώρα;
Πράγματι,
υπάρχει μεγάλη
έλλειψη, όχι
μόνο στην
κορυφή της
διοικητικής
πυραμίδας, αλλά
και στα μεσαία
και χαμηλά
κλιμάκια των
διοικητικών
υπηρεσιών. Όπως
συμβαίνει και
σε άλλους
τομείς της
δημόσιας
διοίκησης,
σήμερα, το
επίπεδο των
στελεχών είναι
στο κατώτατο
επίπεδο. Δεν
είναι δυνατόν
να αποδώσουν
τα σύγχρονα
λειτουργικά
συστήματα, που
θέλουμε να
εισαγάγουμε
στα νοσοκομεία,
χωρίς να
υπάρχουν
υπάλληλοι, που
θα έχουν
αφομοιώσει τη
σύγχρονη
αντίληψη. Πως
είναι δυνατόν
να εφαρμόσουμε
το νέο
διπλοεγγραφικό
λογιστικό
σύστημα, αν οι
αρμόδιοι
υπάλληλοι δεν
γνωρίζουν πως
να το
χειριστούν. Ή
να
λειτουργήσει
στα νοσοκομεία
πλήρες
μηχανογραφικό
σύστημα ή ακόμη
να φθάσουμε να
κάνουμε
προμήθειες
μέσω του Internet –
όπως αρχίζει να
γίνεται στο
εξωτερικό- αν
οι διοικητικοί
υπάλληλοι δεν
γνωρίζουν καν
περί τίνος
πρόκειται. Αυτή
η σύγχρονη
φιλοσοφία
πρέπει να
διατρέχει όλη
την αλυσίδα,
από το Γενικό
Διευθυντή ως
τον τελευταίο
υπάλληλο. Προς
αυτή την
κατεύθυνση θα
πορευτούμε.
Όσον αφορά
τις
προσπάθειες
πρόσληψης
μάνατζερ στα
νοσοκομεία που
έγιναν
παλαιότερα,
πρέπει να
σημειώσω ότι
δεν είχε νόημα
να προσληφθούν,
τη στιγμή που
το σύστημα
διοίκησης "κάτω"
από το μάνατζερ
ανήκει στον
προηγούμενο
αιώνα. Η
ειδοποιός
διαφορά με τη
μεταρρύθμιση
που ξεκινά τώρα
είναι πως θα
φροντίσουμε να
εφαρμόσουμε
νέα σύγχρονα
λειτουργικά
συστήματα, ώστε
ο θεσμός του
μάνατζερ να
μπορεί να
αποδώσει.
Πιστεύετε
ότι μπορείτε να
βρείτε 20-30 τέτοια
στελέχη που να
ενδιαφέρονται
να εργαστούν
στο ΕΣΥ;
Πράγματι,
είναι μία
δυσκολία που
έχουμε δεχθεί
ότι θα
αντιμετωπίσουμε. Όμως, η
μεταρρύθμιση
δεν αφορά μόνο
το σήμερα, αλλά
επιδιώκει να
δώσει και πνοή
για το μέλλον.
Το κοινωνικό,
οικονομικό και
πολιτικό
σύστημα στη
χώρα μας τα
τελευταία ήταν
τέτοιο, που δεν
επέτρεψε την
παραγωγή
στελεχών, τα
οποία να
μπορούν να
χειρίζονται
σύγχρονα
συστήματα
διαχείρισης.
Όμως, κάθε μέρα,
βλέπουμε νέους
ανθρώπους,
ηλικίας 20-35 ετών,
που έχουν τις
αναγκαίες
γνώσεις και τα
επόμενα χρόνια
θα υπάρξει πιο
μαζική
παραγωγή
τέτοιων
ανθρώπων.
Μεσοπρόθεσμα
δεν ανησυχώ,
αλλά πράγματι
υπάρχουν
δυσκολίες
σήμερα. Είμαστε
αποφασισμένοι
να κάνουμε μια
μεγάλη
προσπάθεια να
ανακαλύψουμε
νέους και
ικανούς
ανθρώπους, που
πιστεύουμε πως
υπάρχουν
και σήμερα
στα νοσοκομεία,
αλλά
πιθανότατα
είναι
παροπλισμένοι.
Δεν μπορώ να
αρνηθώ, όμως,
ότι το θέμα με
προβληματίζει
πολύ.
12.000
ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΩΣ
ΤΟ 2003
Έχετε
υποσχεθεί ότι
έως το 2003 θα
καλυφθούν όλες
οι κενές θέσεις
προσωπικού;
Πόσες είναι
αυτές και ποιο
θα είναι το
ετήσιο κόστος;
Η
κάλυψη των
τεράστιων
ελλείψεων σε
προσωπικό,
κυρίως
νοσηλευτικό,
αλλά και
παραϊατρικό
και διοικητικό,
πρέπει να γίνει
ανεξάρτητα από
τη
μεταρρύθμιση.
Ήδη, ξεκινάμε
με 5.000 θέσεις
προσωπικού και
τα επόμενα
χρόνια θα
καλυφθούν
πλήρως όλα τα
κενά, που
σήμερα
προκαλούν
μεγάλη
δυσλειτουργία
στα νοσοκομεία.
Έχει
υπολογιστεί ο
αριθμός του
αναγκαίου
προσωπικού;
Σύμφωνα
με τις
εκτιμήσεις ,μας,
ο αριθμός αυτός
είναι περίπου 12.000
θέσεις. Όμως
πρέπει να
σημειώσω, ότι ο
αριθμός αυτός
πρέπει να
επανεκτιμηθεί,
καθώς οι
οργανισμοί των
νοσοκομείων
είναι παλιοί
και μπορεί να
μην
ανταποκρίνονται
στις σημερινές
ανάγκες.
Συνεπώς, στην
πορεία της
μεταρρύθμισης
υπάρχει
ενδεχόμενο να
καταργηθούν
ορισμένες
θέσεις
προσωπικού ή
και να
δημιουργηθούν
νέες. Ο χώρος
της ιατρικής
δεν είναι
στατικός, αλλά
εξελίσσεται
ραγδαία.
Ξεπερνά
παλαιές
ανάγκες και
δημιουργεί
νέες. Φυσικά, η
κάλυψη όλων των
κενών θέσεων θα
βοηθήσει
σημαντικά στην
υλοποίηση της
μεταρρύθμισης,
αλλά πρέπει να
γίνει έτσι κι
αλλιώς.
Πόσες
προσλήψεις θα
γίνουν ετησίως;
Οι 5.000
θέσεις που σας
ανέφερα
αφορούν το 2001.
Για τη
συνέχεια, θα
δούμε.
ΤΙ
ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΑ
ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Σκοπεύετε
να απαγορέψετε
τη συμμετοχή
γιατρών σε
συνέδρια, που
οργανώνουν οι
φαρμακευτικές
εταιρείες. Όμως,
κανένα
συνέδριο δεν
οργανώνεται
από
φαρμακοβιομηχανίες,
αλλά από τις
επιστημονικές
εταιρείες. Πως
ακριβώς θα
εφαρμοστεί η
ρύθμιση;
Πράγματι,
με έχουν
ενημερώσει ότι
τα συνέδρια δεν
οργανώνονται
από
φαρμακευτικές
εταιρείες, αλλά
από
επιστημονικές,
πράγμα που
λειτουργεί ως
πρόσχημα. Η
ρύθμιση θα
είναι
αντιγραφή του
αντίστοιχου
νόμου που
ισχύει στη
Γαλλία. Κι εκεί,
όταν
εφαρμόσθηκε
κάποιοι
υπομειδιούσαν,
όπως κάνουν
μερικοί τώρα
και στην Ελλάδα.
Θα δούμε σε
λίγο καιρό
ποιος θα
χαμογελάει
περισσότερο ή
λιγότερο.
«ΑΝ
ΔΕΝ ΛΥΣΟΥΜΕ ΤΟΝ
ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟ ΤΩΝ
ΓΙΑΤΡΩΝ ΔΕΝ
ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΙΠΟΤΕ…»
Έχετε
επισημάνει ότι
μία από τις
μεγαλύτερες
πληγές είναι ο
πληθωρισμός
των γιατρών. Τι
θα κάνετε;
Πιστεύω
ακράδαντα ότι
αν δεν
περιορίσουμε
το φαινόμενο
αυτό, ούτε
σύστημα υγείας
μπορεί να
λειτουργήσει
αποτελεσματικά,
ούτε μπορούμε
να
διασφαλίσουμε
την παροχή
ποιοτικών
υπηρεσιών. Ο
πληθωρισμός
γιατρών
σημαίνει κακές
υπηρεσίες και
βέβαια
προκλητή
ζήτηση
υπηρεσιών.
Το θέμα, όμως,
δεν αφορά μόνο
το υπουργείο
Υγείας, το
οποίο πάντα
εξέφραζε την
αγωνία του για
το πρόβλημα.
Είναι ένα
πολύπλοκο
κοινωνικό,
πολιτικό και
οικονομικό
ζήτημα. Και δεν
αφορά μόνο τους
γιατρούς, καθώς
έχουμε πληθώρα
οδοντιάτρων
και
φαρμακοποιών,
που επίσης
δρούν
επιβαρυντικά
στο σύστημα
υγείας.
«ΘΑ
ΚΑΝΟΥΜΕ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΕ
ΒΑΘΟΣ ΜΕ ΤΙΣ
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ»…
Τα
Νοσοκομεία θα
έχουν τη
δυνατότητα
παροχής
περίθαλψης και
υπηρεσιών
υγείας σε
ασφαλισμένους
ιδιωτικών
ασφαλιστικών
εταιρειών και
σε ιδιώτες
υψηλών
εισοδημάτων, με
ειδικές τιμές
και ειδικό
νοσήλειο. Πως
μπορεί να γίνει
αυτό, όταν
σήμερα η
ξενοδοχειακή
υποδομή των
μεγάλων
νοσοκομείων
είναι πολύ
χαμηλή; Υπάρχει
το ενδεχόμενο
μελλοντικά να
εκμισθωθούν σε
ασφαλιστικές
εταιρείες
κλίνες ή
τμήματα
νοσοκομείων;
Χαίρομαι
που οι
ιδιωτικές
ασφαλιστικές
εταιρείες
ενδιαφέρονται
να
συνεργαστούν
με το ΕΣΥ. Αυτό
σημαίνει ότι το
εμπιστεύονται.
Και το
εμπιστεύονται
δικαιολογημένα,
καθώς στα
δημόσια
νοσοκομεία
παρέχονται
ιατρικές
υπηρεσίες
υψηλού
επιπέδου,
ασχέτως αν
ορισμένα
νοσοκομεία της
Αθήνας και της
Θεσσαλονίκης
έχουν κακή
ξενοδοχειακή
υποδομή. Ο
ξενοδοχειακός
εξοπλισμός
είναι πράγματι
πρόβλημα, αλλά
ξεπερνιέται με
τις κατάλληλες
επενδύσεις. Θα
συζητήσουμε
σοβαρά και σε
βάθος με τις
ασφαλιστικές
εταιρείες.
Εκείνο που θέλω
να τονίσω
κατηγορηματικά
είναι ότι το
ειδικό
τιμολόγιο, που
θα καθιερωθεί
για τους
ασφαλισμένους
ιδιωτικών
εταιρειών, θα
αφορά μόνο τις
ξενοδοχειακές
υπηρεσίες. Δεν
είναι δυνατόν,
οι
ασφαλισμένοι
αυτοί να
λαμβάνουν
υψηλότερου
επιπέδου
ιατρικές
υπηρεσίες, σε
σύγκριση με
τους
ασφαλισμένους
της κοινωνικής
ασφάλισης.
|